donderdag 16 september 2010

Analyse periode 0 <–> proefperiode



Dit was de periode om te experimenteren. Ons doel met deze proefperiode was inzage krijgen in de verandering in de markt als er in reclame en technologie wordt geïnvesteerd.

We hadden op een hoger bedrag per product (€ 3200,- in plaats van € 3000,-) ingezet. We hadden 2 miljoen euro meer geïnvesteerd in reclame. Aan aankoop van halffabrikaten en in de productie hadden we cijfers gebruikt die vergelijkbaar waren met periode 0.
We hebben vervolgens een foutje gemaakt in het leeswerk, door in de instandhoudingskosten 15 miljoen euro per apparaat te investeren in plaats van 15 miljoen euro investeren in totaal (dus voor de vier apparaten bij elkaar). We hebben geen vreemd vermogen aangetrokken.
Bij de invoer van de beslissingen is er ook iets fout gegaan. De sociale lasten die wij, net als in periode 0, op 40% gehouden, maar werd ingevoerd als 49%. Dit zorgde samen met de fout van de instandhoudingskosten de redenen waarom we € 16.430.000,- verlies gedraaid. Op de instandhoudingskosten hadden we € 33.500.000,- bespaard als we de invoerfout niet hadden gemaakt. De sociale kosten hadden ons bijna 2 miljoen euro bespaard. Dit betekent dat we zonder deze twee invoerfouten in plaats van verlies, winst hadden gemaakt. Met deze gegevens in ons achterhoofd hebben we deze fouten gecorrigeerd en voeren wij in periode 1 een vergelijkbaar schema in waarbij de laptops iets boven de startprijs worden verkocht, er veel wordt geïnvesteerd in technologie en een beetje in milieu. Daarbij ook investeren in reclame, omdat dat de manier is om de consument te bereiken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten